Emballasje


Brief | Utforming av emballasje i en serie med kjøkkenartikler. Det skal utformes to serier med ulike uttrykk. I den ene skal det brukes vedlagte foto av produktene. I den andre står dere helt fritt. Utformingen skal ha ett felles formspråk på 4 pakninger. EAN-kode og logo (Fiskars) skal være med.

Oppdragsgiver | Høgskolen i Gjøvik

Prosjektform | Individuelt

Når | Høsten 2014

Løsning | Arbeidet startet med å velge ut hvilke to retninger jeg skulle utforme. Jeg valgte en retning som var mer elegant og luksuriøs, mens den andre retningen var mer leken og uformell. Målgruppen til den første utformingen var etablerte personer som er glad i å lage mat og som vil ha et skikkelig kvalitetsprodukt. Den andre målgruppen er de som akkurat har flyttet hjemmefra og som trenger kjøkkenredskaper. Emballasjen skal være en inspirasjon til å gjøre matlagning gøy og enkelt.

Det er den eksklusive utformingen jeg har jobbet videre med. Jeg ønsker at produktene skal fremstå som de har en teknisk høy kvalitet. Produktet fremheves på pakningens fremside og viser tydelig hvilken kjøkkenartikkel som er i pakningen. Fotografiet er plassert slik at produktet skaper dynamikk og spenning. Emballasjen har en tydelig fremside, men alle sidene inneholder informasjon som sier hvilket kjøkkenredskap det er, eller at det er et Fiskars-produkt.

Ellers er utformingen stilren og basert på gråtoner. Gråtoner brukes for å gi designet et eksklusivt uttrykk, samtidig som det bidrar til at den oransje Fiskars-logoen står ut. Merkevaren Fiskars bidrar også som et kvalitetsstempel. For å understreke at dette er et kvalitetsprodukt, har jeg under logoen angitt hvilket år Fiskars ble etablert.

Navnet på kjøkkenartiklene er satt i Glypha, en teknisk, ren skrift. Denne skal gjenspeile produktets teknisk høye kvalitet. Informasjon om produktet er satt i Proxima Nova, en enkel grotesk skrift.

Bakgrunnen på emballasjen er et svakt organisk mønster i ulike gråtoner som gir liv til emballasjen. Og på pakningens innside er det det samme mønsteret med inverterte farger. Rundt pakningen er det et svart bånd hvor produktnavn og informasjon om produktet er plassert. Tanken er at kjøperen pakker ut sitt nye kjøkkenredskap, noe som gir det et eksklusivt preg.